داکت اسپلیت
نوشته شده توسط : badbantahvieh

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال جواب دهیم که دستگاه داکت اسپلیت چیست. پس از بررسی عملکرد و قیمت دستگاه داکت اسپلیت، مهم‌ترین مزایا و معایب که استفاده از این سیستم را برای پروژه‌های خاص محدود می‌کند را نشان دهیم. داکت اسپلیت برای مقاصد مسکونی به دلیل معایب آن توصیه نمی‌شود.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
09190911891 – 02122581821

 

دستگاه داکت اسپلیت چیست ؟

در جواب به سوال داکت اسپلیت چیست، به سهولت می‌توان اقرار کرد که این دستگاه در حقیقت همان کولر گازی می‌باشد. با این اختلاف که در کولر گازی، یونیت داخلی را به شکل دیواری یا سقفی روکار نصب می‌کنند. اما در داکت اسپلیت، یونیت داخلی را یا هواساز در سقف کاذب یا به شکل توکار نصب می کنند. سپس به اتاق‌ها یا قسمت‌‌های مختلف ساختمان متصل می‌کنند. هوای تازه پس از فیلتر و کنترل دما در آن‌ها پخش می‌شود. تصویر زیر یونیت داخلی متصل به یونیت خارجی (بیرون ساختمان) توسط لوله های مسی را نشان می‌دهد.

دستگاه داکت اسپلیت چیست

طرز کار داکت اسپلیت در حالت گرمایشی و سرمایشی

داکت اسپلیت مانند کولر گازی فقط در هنگام سرمایش کار می‌کند و با روش گرمایشی بسیار متفاوت است. در فصل زمستان آب گرم تولید شده توسط پکیج یا موتورخانه، وارد کویل‌ها می‌شود و کویل‌ها را گرم می‌کند. با چرخش فن یونیت داخلی و وقتی هوا به سطح داغ کویل برخورد می‌کند، هوا گرم می‌شود و دیگر از مدار تبرید (برق و کمپرسور) برای گرمایش استفاده نمی‌شود و در عمل یونیت بیرونی این دستگاه در سرما خاموش می‌شود.

اگر دیده باشید در برخی از نمونه‌های کولر گازی موسوم به گرمایش و سرمایش، می‌توانید در فصل زمستان گرما را از دستگاه دریافت کنید. اما به دلیل مصرف برق و انرژی زیاد و فرسایش تجهیزات، کمتر این عملیات انجام می‌‌شود. در دستگاه داکت اسپلیت برخلاف کولر گازی دیگر نیازی به روشن کردن کمپرسور برای گرم کردن نیست و فقط لازم است آب گرم موجود در پکیج و یا موتورخانه را به آن وصل کنید. این یکی از مزایای ذکر شده دستگاه داکت اسپلیت است، اما این کویل نصب شده در یونیت داخلی، جوابگوی نیاز گرمایشی خانه نیست و به خوبی گرم نمی‌شود. بنابراین اکثر افرادی که از این سیستم استفاده می‌کنند، از گرمایش آن شاکی هستند.

طرز کار داکت اسپلیت

مزایای داکت اسپلیت

  1. قیمت اولیه پایین

اولین و مهم‌ترین دلیل فروش و استفاده از این سیستم هزینه اولیه پایین 10% تا 30% آن نسبت به سایر سیستم‌ها مانند کولر گازی، رادیاتور ، مینی کولر و یا فن کویل می‌باشد. البته باید به هزینه اجرای داکت اسپلیت که بیشتر از چیلر و فن کویل به صورت سیستمی است و بالا رفتن قیمت در صورت استفاده از دمپر حرارتی (به دلایلی که در بالا ذکر کردیم) در تمامی کانال‌ها نیز توجه داشته باشید.  بنابراین هنگام استعلام قیمت، حتماً هزینه اجرای خود (کانال کشی، لوله کشی مسی و …) را بپرسید و برای مقایسه قیمت سایر سیستم‌ها، حتماً هزینه کل دستگاه و اجرای آن را در نظر بگیرید. مثلاً در سیستمی مثل داکت اسپلیت‌ دیگر کانال کشی و لوله کشی مسی داریم. اما در سیستم مینی چیلر و فن کویل نه لوله کشی مسی داریم نه کانال کشی و فقط لوله کشی آب ساده و ارزان داریم.

  1. تامین هوای تازه

در بعضی مدل‌های داکت اسپلیت در صورت احتیاج هوای تازه لازم ساختمان برای اکسیژن کافی در زمستان و تابستان در خارج از ساختمان (از طریق کانال) تهیه می‌شود. یقیناً مزایای این جنبه را در سیستم‌های دیگر نیز می‌بینیم. به عنوان مثال، نوعی فن کویل به نام فن کویل کانالی هست که قادر است هوای تازه را وارد ساختمان بکند.

  1. استفاده از تکنولوژی سرعت متغیر و یا اینورتر

انواع داکت اسپلیت در دو نوع موجود می‌باشد: نوع اینورتر با موتور الکتریکی و سرعت قابل تغییر که کمپرسور را می‌چرخاند و نوع معمولی که با موتور الکتریکی و سرعت ثابت عمل می‌کند. داکت اسپلیت تنها با توجه به تقاضای مورد نیاز و با افزایش و کاهش سرعت موتور محرک کمپرسور، تهویه مطبوع مورد نظر را فراهم می‌کند.

از آن‌ جهت که در داکت اسپلیت ها اغلب از کمپرسورهای اسکرال به کار می‌رود، نوع اسکرال آن در مقایسه با سایر کمپرسورها در تن کمتر ارزان‌تر بوده و به دلیل وجود کمترین قطعات متحرک، طول عمر بیشتری دارد و صدا و لرزش بیشتری نسبت به سایر کمپرسورها ندارد. این در حالی است که از کمپرسورهای اسکرال و فناوری اینورتر در سیستم‌های دیگر مانند کولر گازی، رادیاتور و همچنین مینی چیلر و فن کویل به کار می‌رود.

  1. فیلتر نمودن هوا

داکت اسپلیت قادر است هوای ورودی به محیط را با استفاده از فیلترهای قابل شستشو فیلتر کند. این مزیت در اکثر سیستم‌های تهویه مطبوع  نیز وجود دارد.

  1. جداسازی هزینه شارژ هر واحد از تمام ساختمان

در سیستم داکت اسپلیت برخلاف سیستم‌های مرکزی مثل چیلرها، هزینه‌های انرژی مصرفی برای سرمایش و گرمایش هر آپارتمان از هزینه‌های برق کلی آپارتمان جدا می‌شود و می‌توانید مصرف خود را کنترل کنید. این نیز یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم است، به طور مشابه در سیستم‌های مینی چیلر و فن کویل هم می‌توان برای هر واحد یک مینی چیلر (جای یک چیلر مرکزی برای تمامی واحدها) ارائه داد تا هزینه هر واحد جهت مصرف انرژی جداگانه حساب شود.

  1. کاهش رطوبت هوا

در سیستم داکت اسپلیت مانند سایر سیستم‌هایی که بر اساس سیکل تبرید عمل می‌کنند (مانند مینی چیلر و فن کویل یا اسپلیت)، در طول تابستان، رطوبت هوای عبوری از تجهیزات به دلیل تقطیر از بخار آب در هوا توسط کویل خنک کننده کاهش می‌یابد.

معایب داکت اسپلیت

  1. منطقه‌بندی نشدن فضای داخلی در تجهیزات داکت اسپلیت

هدف از منطقه‌بندی کنترل دمای اتاق‌ها و سالن‌ها به شکل مستقل و جداگانه می‌باشد. چند اتاق که توسط یک داکت اسپلیت به هم وصل می‌شوند نمی‌توانند دمای مستقل و جداگانه داشته باشند. همه در یک دما و در یک زمان خنک یا گرم می‌شوند. بنابراین در انواع ساختمان‌هایی که نیاز به کنترل دمای جداگانه و مستقل در اتاق‌ها و سالن‌های خود دارند (مثلاً ساختمان‌های مسکونی یا اداری)، به جای سیستم داکت اسپلیت، کولر گازی و رادیاتور (برای مناطق کمتر از 250 متر مربع با یک فاز برق) یا مینی چیلر و فن کویل کوچک (برای مناطق بزرگتر از 250 متر مربع با برق سه فاز) یا وسایل دیگر توصیه می‌شود.منطقه‌بندی نشدن فضای داخلی در تجهیزات داکت اسپلیت

  1. مصرف برق بیشتر نسبت به سایر سیستم‌ها به دلیل اتلاف انرژی

همان‌گونه که گفته شد، با سیستم داکت اسپلیت تمام فضای داخلی با هم و در یک سطح تهویه می‌شود و اگر مثلاً تنها یک نفر در اتاقش نیاز به تهویه داشته باشد، تمام اتاق‌ها و سالن‌های دیگر متصل به این سیستم تهویه می‌شوند. به این ترتیب هدر رفتن توان زیاد و افزایش مصرف برق سیستم طبیعی است. مصرف برق این سیستم نیز در حالت خنک کننده بسیار بالا بوده و هزینه‌های جاری استفاده از این سیستم درد سرساز است. بنابراین استفاده از آن تنها در مکان‌هایی که همه افراد تقریباً همزمان هستند، توصیه می‌شود.

  1. سطح صدای داکت اسپلیت

با دقت به اینکه یونیت داخلی در سقف کاذب نصب شده و از یک فن بزرگ برای تامین هوای تمام اتاق ها و راهروها استفاده می‌کند. از طرفی هوا از کانال‌های زیادی عبور می‌کند، صدای فن یونیت داخلی فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و در داخل خانه منتقل می‌شود.

  1. حداکثر منطقه پوشش برای تهویه

اگر سیستم داکت اسپلیت در یک ساختمان چند طبقه به کار برود و حجم اتاق مورد تهویه زیاد باشد، باید از چندین دستگاه و چندین لوله کشی بین یونیت داخل (داخل ساختمان) و بیرون (خارج ساختمان) استفاده شود. علاوه بر این، از آن‌جایی که بین یونیت‌های خارجی و داخلی لوله مسی وجود دارد و گاز فریون (مبرد) بین یونیت‌ها جریان دارد، امکان نصب یونیت خارجی در فاصله مشخصی دورتر از یونیت داخلی وجود ندارد. زیرا گاز مبرد در لوله‌های بلند افت فشار بالایی دارد و راندمان سیستم کاهش می‌یابد. بنابراین یونیت خارج از ساختمان (مانند کولر گازی) معمولاً در بالکن نصب می‌شود و می‌تواند زیبایی ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد و خراب کند. به عنوان مثال، در تصویر زیر ساختمانی با یونیت‌های داکت اسپلیت در نمای آن را مشاهده می‌کنید که جلوه‌ای بدشکل را ایجاد می‌کند.

زشت شدن ساختمان با نصب کندانسینگ یونیت های اسپلیت و داکت اسپلیت در نما

در صورتی که در مینی چیلر و فن کویل‌ یا سایر سیستم‌های مرکزی مانند چیلر و فن کویل، گاز مبرد به یونیت‌های داخلی ساختمان ارسال نمی‌شود. بلکه آب سرد و گرم توسط چیلر یا مینی چیلر (تولید کننده آب سرد) و پکیج یا بویلر (تولید کننده آب گرم) و پمپ به کویل داخل ساختمان پمپ می‌شود. بنابراین محدودیتی برای حداکثر طول لوله‌ها وجود ندارد و به راحتی می‌توان آن را روی پشت بام یا دور از ساختمان نصب کرد.

  1. کاهش ارتفاع سقف

نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت در سقف و کانال کشی نیازمند فضا است و به طور معمول 30 تا 50 سانتی متر از ارتفاع سقف افت می‌یابد.

  1. گرمایش نامطبوع

به طور کلی کویل نصب شده برای یونیت داخلی که آب گرم پکیج در آن موجود است، مناسب فضای تهویه نیست. بنابراین در فصل زمستان به خصوص در روزهای سرد سال جاری گرمایش این دستگاه کافی و راحت نیست و بسیاری از افرادی که سیستم داکت اسپلیت را در منازل مسکونی نصب می کنند از آن گلایه دارند.

کاربرد داکت اسپلیت

درسته که قیمت دستگاه داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم‌ها کمتر است(البته اگر از شیر ترموستاتیک در آن استفاده نشده باشد). اما دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده در همه جا نیست. بهتر است فقط از آن در بعضی جاهایی استفاده کنیم که یا فضای تهویه یکپارچه است(بدون اتاق). یا اگر فضای مورد نظر شما از چند اتاق تشکیل شده باشد، همیشه در هر اتاق افرادی حضور دارند و نیاز به دما برای خنک شدن و حرارت همه آن‌ها یک اندازه است.

برای نمونه در یک واحد مسکونی همه افراد دایم در همه اتاق‌ها حضور ندارند. در عین حال ممکن است یک نفر به دمای 25 درجه و یک نفر دیگر به دمای 20 درجه احتیاج داشته باشد. در صورت استفاده از داکت اسپلیت، حتی اگر یک نفر در ساختمان باشد، این دستگاه تمام اتاق‌ها و راهروها را با هم در یک دما خنک و یا گرم می‌کند (به دلیل اینکه سیستم توزیع هوا تک کاناله است). مصرف برق نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. پس دستگاه داکت اسپلیت برای ساختمان‌های مسکونی (آپارتمان، ویلا) مناسب نیست و بهتر است از چند کولر گازی (در صورت فضای زیر 250 متر مربع و برق تک فاز) استفاده کرد. اگر فضا بیش از 250 متر مربع و برق آن سه فاز است. بهتر است از کولر گازی کوچک با تعداد زیادی فن کویل و پکیج‌های سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت در یک پروژه مسکونی با دمای یکسان برای تمام اتاق‌ها و روشن و خاموش کردن تهویه تمام اتاق‌ها به طور هم‌زمان که کاملاً نامناسب است.طرز کار داکت اسپلیت و هم دما شدن همه اتاق ها با هم

نحوه عملکرد مینی چیلر و فن کویل‌ها (یک فن کویل در هر اتاق)، تنظیم دما و روشن یا خاموش کردن هر فن کویل در هر اتاق به طور جداگانه (بدون تأثیر بر عملکرد سایر فن کویل‌ها) آن را برای استفاده پروژه مسکونی ایده آل می‌کند.طرز کار سیستم مینی چیلر و فن کویل با نصب فن کویل در هر اتاق

نتیجه گیری

هنگام خرید داکت اسپلیت علاوه بر قیمت می‌بایست به مشخصات فنی و کیفیت آن نیز دقت کرد. نکته دیگری که قبل از خرید این دستگاه می‌بایست در نظر گرفت، مقدار برق مصرفی است. داکت اسپلیت توسط بسیاری از شرکت‌های ایرانی و خارجی تولید و ارائه می‌شود. شناخت این برندها و محصولات آن‌ها به شما در انتخاب و خرید داکت اسپلیت مناسب کمک می‌کند.

از برندهای موجود در بازار ایران داکت اسپلیت گیپسون، هایسنس، ال جی، وستن ایر، سامسونگ، تک الکتریک را می‌توان نام برد. هر کدام از این برندها محصولاتی با قابلیت‌های متفاوت عرضه می‌کنند. برای انتخاب مطمئن و آگاهانه و اطلاع از بهترین برندهای داکت اسپلیت بازار درخور نیازهای خود با کارشناسان فروش بادبان تهویه پارسیان تماس بگیرید.

از جمله برندهای خارجی مقرون به صرفه و مدرن می توان به داکت اسپلیت بوش اشاره کرد.

جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد قیمت انواع داکت اسپلیت ایرانی و خارجی می‌توانید با کارشناسان ما با شماره‌های 09190911891 – 02122581821 در تماس باشید.
بیشتر بدانید

سوالات متداول درباره داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی

 

چگونه یک دستگاه داکت اسپیلت برای خرید انتخاب کنیم؟

برای انتخاب این دستگاه به مواردی مانند اندازه و تعداد اتاق در فضای دلخواه، حجم تهویه، ظرفیت داکت اسپیلت و … توجه کنید.

چه زمانی از داکت اسپیلت استفاده می‌کنیم؟

این دستگاه زمانی به کار می رود که چند اسپیلت برای گرم کردن و خنک کردن محیط در اماکن مختلف مانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و غیره احتیاج باشد.

خرید و نصب داکت اسپلیت را از کجا شروع کنیم؟

برای خرید این دستگاه با واحد فروش بادبان تهویه پارسیان در تماس باشید. پس از اولین بازدید کارشناسان، حجم و تعداد دستگاه‌ها مشخص می‌شود. ادامه کار به واحد فنی و مهندسی ارسال شده تا نسبت به نصب دستگاه اقدام مناسب انجام شود.

تفاوت بین داکت اسپلیت و اسپلیت دیواری چیست؟

نحوه کار هر دو دستگاه مشابه است، اما یونیت‌های داخلی دو دستگاه عملکردهای متفاوتی دارند. یونیت‌ داخلی داکت اسپلیت را در پائین سقف کاذب تعبیه می‌کنند. هوای مطبوع از طریق کانال‌های هوا به فضای مطبوع منتقل می‌شود. اما اسپلیت دیواری را به دیوار متصل می‌کنند و تنها محیطی را که تجهیزات نصب شده است، خنک می‌کند.

داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؟

تهویه مطبوع‌ها با توجه به شرایط و کاربری هر پروژه تعیین می‌شود و اولویتی بین سیستم‌ها نیست.




:: برچسب‌ها: اسپلیت کانالی ، داکت اسپلیت بوش، داکت اسپلیت چیست، داکت اسپلیت گیپسون، ،طرز کار داکت اسپلیت، مزایای داکت اسپلیت، معایب د ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: